Föreningen2019-11-27T11:18:38+00:00

Karlshamns Fotoklubb

En bister krigsvinterkväll den 15 januari 1942 samlades en skara fotointresserade på Hotell Norreport, dagens Port hotell i Karlshamn. Man kom unisont överens om att bilda en fotoklubb. Klubbens förste ordförande blev Börje Andersson. Karlshamns fotoklubb är idag en av de äldsta fotoklubbarna i landet och har verkat oavbrutet sen starten. Mycket har hänt sen Karlshamns fotoklubb såg dagens ljus, teknikutvecklingen inom foto har varit enastående, särskilt de senaste åren med digital teknik. Trots den digitala teknikens framskridande har klubben fortfarande en skara medlemmar som hänger sig till den traditionella analoga tekniken.

Klubbens mörkrum används fortfarande flitigt av många medlemmar, så kunskapen att göra en silverbaserad papperskopia lär finnas kvar ett tag till. Vi har förstoringsapparater för småbild, mellanformat och även 9×12. Där finns även diverse torkutrustning för film och papper, Klubben har även en mycket aktiv filmsektion med egen lokal, som med stor entusiasm hänger sig åt det rörliga mediet.

Vi har också en fullt utrustad ateljé med studioblixtar, reflektorer, paraplyer, samt mängder av bakgrundsfonder,i ateljén kommer det framöver att hållas några workshops i bl.a. modellfoto mm.

Klubben har idag 52 medlemmar och de har alla sin eget sätt att dokumentera sin omvärld. Klubben ger sedan 1984 ut en almanacka varje år, där klubbens medlemmar bidrar med bilder från vår kommun. Det är en blandning mellan gamla och nya, färg- och svart-vita bilder. Almanackan har blivit en stor tradition hos många kommuninnevånare.

Det ordnas också emellanåt fotoutflykter.