Filmsektionen2023-02-03T00:18:31+00:00

Filmsektionen

Vår filmsektion har medlemmar från hela Blekinge med tyngdpunkt på Karlshamns kommun, vi är i dag ett 10 tal. Alla medlemmar i Fotoklubben är välkomna till filmsektionens träffar, det är ingen extra medlemsavgift för att vara med i filmsektionen.

Här produceras mest dokumentärer och naturfilmer av allehanda slag i syfte att visa hur det var förr och hur det är nu både på landbacken och under havets yta. Även animationer, spelfilm och bildspel med diabilder görs. Vårt budskap är många gånger att med filmat material redovisa livets förändringar och vad vi ställer till med i naturen då vi anser att det är viktigt att dokumentera saker och ting till eftervärlden innan de försvinner. Det kan vara berättelser, gamla affärer eller gamla hantverk.

I vårt digitala mörkrum har vi även analog film, bild och diautrustning som kan konvertera alla typer av analogt media till digitalt media som många gånger används för att redovisar Karlshamns och Blekinges historia.

Vi samarbetar även med Karlshamns museer och våra medlemmar hjälper till och producerar material för skiftande årliga utställningar.

Vi diskuterar och lär ut hur en videokamera, digitalkamera, drönare och mobiler kan användas för filmning och intervjuer eller av ren experimentlusta.

Här finns således aktiviteter för alla smaker. Syftet är att träffas och utbyta erfarenheter.

Vårt mål är att öka medlemmarnas tekniska och konstnärliga kunnande och sprida ökad kännedom om film som konstart och informativt medium.

Vår medlem Anders Abrahamsson i Karlskrona har en egen biograf med plats för tio personer där visningar och studiebesök kan ordnas efter överenskommelse.

Ni som är intresserade av film hör av er. Det är inte nödvändigt att ni filmar. Vi saknar ibland någon som tycker det är roligt att agera som skådespelare eller hjälpa till med ljud eller belysning.

Är ni intresserad av vår verksamhet och vill få en kallelse till våra träffar eller om det är något ni undrar över så kan ni ringa eller sända e-post till Udo Wieden, 0706-821588 eller udo_wieden@hotmail.com. I dagens läge träffas vi varje måndag kl 18 i vårt lokal på Bergsgatan.